Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij bellen en mailen u om het ondertekenen van de huurovereenkomst en de ontvangst van de sleutels te bespreken. 

Tijdens de corona-pandemie loopt het net wat anders. Hoe? Dat leest u in de flyer naast of onder dit artikel.

Veel gevraagd over Starten met huren

Wanneer betaal ik mijn 1e huur?

U krijgt een email of brief waarin het bedrag en de betaalinformatie staat. U betaalt de 1e huur via Mijn deltaWonen tijdens het ondertekenen van uw huurovereenkomst.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

U wordt gebeld zodra de woning definitief aan u is toegewezen.

U krijgt binnen 3 werkdagen een uitnodiging voor het aanmaken van een Mijn deltaWonen account. In dit account kunt u uw huurovereenkomst digitaal ondertekenen. Ook regelt u hier uw 1e huurbetaling, betaalwijze en u kunt lid worden van het Seervicefonds Kleine Herstellingen. Heeft uw woning zonnepanelen ? Dan regelt u daar ook de toestemming voor het monitoren van uw zonnepanelen.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Door de Corona-maatregelen is er geen oplevering in de woning samen met u.

Voordat u de sleutels krijgt controleert de inspecteur de woning. De woning wordt schoon, heel en veilig aan u opgeleverd. 

Het sleuteluitgifte-formulier ondertekent u en stuurt u met de antwoordenvelop aan ons op. De dag nadat u de sleutels krijgt bellen wij met u. Dan kunnen wij uw vragen beantwoorden. 

Ik kan niet aanwezig zijn bij de oplevering van mijn woning. Kan de oplevering verzet worden?

Door de Corona-maatregelen is er geen oplevering in de woning samen met u.

De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling kunnen niet veranderd worden. De huurovereenkomst ondertekent u in uw Mijn deltaWonen account. U regelt hier ook uw betaalwijze, 1e huur betaling en u kunt lid worden van het Seervicefonds Kleine Herstellingen.

Als u de woning toegewezen krijgt ontvangt u informatie over hoe u de sleutels van ons krijgt.

Het naar voren halen van de oplevering kan helaas niet. Wij hebben de sleutels van de woning dan nog niet of er wordt nog in de woning gewerkt.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Ja, dat kan. U kunt ons bellen of mailen, dan sturen wij u die toe.

De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de echte situatie. Meet u zelf de woning na voor u gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Ja, die vindt u op het sleuteluitgifteformulier. Die heeft u bij de oplevering van de woninginspecteur gekregen. Kunt u het formulier niet vinden? Bel dan met ons.

Ik kreeg een woning toegewezen. Hoe gaat het nu verder?

Gefeliciteerd! U ontvangt een bevestiging van de toewijzing via e-mail of per post. In de bevestiging staat ook wanneer de oplevering is.

Door de Corona-maatregelen is er geen oplevering in de woning samen met u. De huurovereenkomst ondertekent u via Mijn deltaWonen. Ook regelt u hier uw 1e huurbetaling, betaalwijze en u kunt lid worden van het Seervicefonds Kleine Herstellingen. U hoort nog van ons hoe u de sleutels van ons krijgt.

De dag nadat u de sleutels krijgt bellen wij met u. Dan kunnen wij uw vragen beantwoorden.

Ik heb een woning toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet accepteren. Wat nu?

Er zijn 2 situaties mogelijk:

1. Heeft u de huurovereenkomst nog niet ondertekend? Dan kunt u de woning alsnog afzeggen. We gaan dan op zoek naar een nieuwe huurder, dat kost tijd. Staat de woning een tijd(je) leeg door uw weigering na acceptatie? Dan brengen wij deze kosten bij u in rekening (tot maximaal 1 maand). U behoudt wel uw inschrijfduur.

2. Heeft u de huurovereenkomst al ondertekend? Dan gelden de regels voor een huuropzegging en verliest u uw inschrijfduur.

Weet u zeker dat u de woning niet wilt gaan huren? Stuur dan de verklaring weigering na acceptatie met spoed aan ons op.

Voor hoe lang is een huurovereenkomst?

U gaat een huurovereenkomst aan voor onbepaalde tijd. Er is geen einddatum. Soms is er een afwijkende termijn, bijvoorbeeld bij bedrijfsruimtes

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Ja, binnen 5 dagen na de verhuisdatum moet u uw nieuwe adres doorgeven. Dit doet u bij de gemeente waar uw nieuwe woonadres is.

U kunt dit ook regelen via de website van die gemeente. U wordt dan ingeschreven in de basisadministratie van die gemeente (GBA).

U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Stuur de post 'retour afzender'. Streep het adres door en vermeld 'retour afzender'. Een postzegel is niet nodig. In verband met de privacy geven wij het nieuwe adres van de vertrokken huurder niet door.

Wanneer krijg ik het naamplaatje bij mijn woning?

Is bij het toewijzen van de woning met u over een naamplaatje gesproken? Het kan een maand duren voor het naamplaatje bij uw woning hangt. Duurt het langer? Bel dan met ons.

Naamplaatjes worden niet voor eengezinswoningen geleverd. Dat kunnen bewoners zelf regelen.

Meer vragen (8)