Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij bellen en mailen u om het ondertekenen van de huurovereenkomst en de ontvangst van de sleutels te bespreken. 

Veel gevraagd over Starten met huren

Wanneer betaal ik mijn 1e huur?

Algemeen

U krijgt een email of brief waarin het bedrag en de betaalinformatie staat. U betaalt de1e huur  tijdens het ondertekenen van uw huurovereenkomst in de woning.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

U wordt gebeld zodra de woning definitief aan u is toegewezen.

Wat gebeurt er tijdens de oplevering van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Wij verwachten u bij de oplevering. Met de inspecteur bekijkt u de woning en:

  • worden de meterstanden opgeschreven
  • wordt de huurovereenkomst getekend + andere papieren
  • de 1e huur betaalt u per pin
  • u krijgt de sleutels van de woning en ondertekent het sleuteluitgifte-formulier

Het kan zijn dat wij andere afspraken met u maken. Over het tekenen van het huurcontract en/of de betaling van de huur. Dit bespreken wij dan met u en dit bevestigen we per mail.

De woning wordt schoon, heel en veilig aan u opgeleverd. 

Ik kan niet aanwezig zijn bij de oplevering van mijn woning. Kan de oplevering verzet worden?

Algemeen

De ingangsdatum van de huurovereenkomst en de huurbetaling kunnen niet veranderd worden. 

Als u de woning toegewezen krijgt ontvangt u informatie over hoe u de sleutels van ons krijgt.

Het naar voren halen van de oplevering kan helaas niet. Wij hebben de sleutels van de woning dan nog niet of er wordt nog in de woning gewerkt.

Kan ik een plattegrond van mijn huurwoning krijgen?

Algemeen

Ja, dat kan. U kunt ons bellen of mailen, dan sturen wij u die toe.

De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de echte situatie. Meet u zelf de woning na voor u gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.

Ik ben vergeten de meterstanden door te geven aan de energieleveranciers. Hebben jullie de beginstanden voor mij?

Algemeen

Ja, die vindt u op het sleuteluitgifteformulier. Die heeft u bij de oplevering van de woninginspecteur gekregen. Kunt u het formulier niet vinden? Bel dan met ons.

Ik kreeg een woning toegewezen. Hoe gaat het nu verder?

Algemeen

Gefeliciteerd! U ontvangt een bevestiging van de toewijzing via e-mail of per post. In de bevestiging staat ook wanneer de oplevering is.

De huurovereenkomst ondertekent u via Mijn deltaWonen. Ook regelt u hier uw 1e huurbetaling, betaalwijze en u kunt lid worden van het Servicefonds Kleine Herstellingen. U hoort nog van ons hoe u de sleutels van ons krijgt.

De dag nadat u de sleutels krijgt bellen wij met u. Dan kunnen wij uw vragen beantwoorden.

Ik heb een woning toegewezen gekregen, maar nu wil ik de woning toch niet accepteren. Wat nu?

Algemeen

Er zijn 2 situaties mogelijk:

1. Heeft u de huurovereenkomst nog niet ondertekend? Dan kunt u de woning alsnog afzeggen. We gaan dan op zoek naar een nieuwe huurder, dat kost tijd. Staat de woning een tijd(je) leeg door uw weigering na acceptatie? Dan brengen wij deze kosten bij u in rekening (tot maximaal 1 maand). U behoudt wel uw inschrijfduur.

2. Heeft u de huurovereenkomst al ondertekend? Dan gelden de regels voor een huuropzegging en verliest u uw inschrijfduur.

Weet u zeker dat u de woning niet wilt gaan huren? Stuur dan de verklaring weigering na acceptatie met spoed aan ons op.

Voor hoe lang is een huurovereenkomst?

Algemeen

U gaat een huurovereenkomst aan voor onbepaalde tijd. Er is geen einddatum. Soms is er een afwijkende termijn, bijvoorbeeld bij bedrijfsruimtes

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Algemeen

Ja, binnen 5 dagen na de verhuisdatum moet u uw nieuwe adres doorgeven. Dit doet u bij de gemeente waar uw nieuwe woonadres is.

U kunt dit ook regelen via de website van die gemeente. U wordt dan ingeschreven in de basisadministratie van die gemeente (GBA).

U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Stuur de post 'retour afzender'. Streep het adres door en vermeld 'retour afzender'. Een postzegel is niet nodig. In verband met de privacy geven wij het nieuwe adres van de vertrokken huurder niet door.

Wanneer krijg ik het naamplaatje bij mijn woning?

Algemeen

Is bij het toewijzen van de woning met u over een naamplaatje gesproken? Het kan 2 maanden duren voor het naamplaatje bij uw woning hangt. Duurt het langer? Bel dan met ons.

Naamplaatjes worden niet voor eengezinswoningen geleverd. Dat kunnen bewoners zelf regelen.

Wat moet ik regelen als ik een woning ga huren?

Algemeen

Gaat u verhuizen? Dan moet u veel regelen. Waar u sowieso aan moet denken:

  • Verhuist u van een andere huurwoning? Vergeet dan niet de huur van uw oude woning op te zeggen. Houd rekening met de opzegtermijn.
  • Kies leveranciers van gas, water en elektra. Blijft u bij dezelfde leverancier? Geef dan uw nieuwe adres door.
  • Kies een aanbieder voor de ontvangst van TV, internet en/of telefonie. Blijft u bij dezelfde aanbieder? Geef dan uw nieuwe adres door. Denk ook aan andere belangrijke organisaties om uw nieuwe adres door te geven.
  • Schrijf u in op uw nieuwe adres bij de afdeling Burgerzaken van uw Gemeente.
  • Heeft u voor uw nieuwe woning recht op huurtoeslag? Vraag dit dan zo snel mogelijk aan bij de Belastingdienst. Ontvangt u al huurtoeslag? Geef dan uw nieuwe adres en huurprijs door.
  • Sluit een nieuwe inboedel/opstalverzekering af.
  • U verliest uw inschrijving bij de Woningzoeker of HurenNoordVeluwe. U doet er verstandig aan om u tijdig weer in te schrijven.