Zonnepanelen

Met zonnepanelen op uw dak kunt u op een milieuvriendelijke en voordelige manier uw eigen stroom opwekken. Dat is goed voor het milieu en voor uw eigen portemonnee. Wij bieden u de mogelijkheid om zonnepanelen op uw woning te laten plaatsen. Helaas is dat voor flats nog niet mogelijk.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Nee, daarvoor krijgt u geen toestemming. Wel kunt u bij ons een aanvraag voor plaatsing doen. U kunt met ons bellen op 038 851 02 00 of mailen naar info@deltawonen.nl.

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Bel of mail ons. Wij zorgen er dan voor dat de firma Nooter contact met u opneemt. Zij kijken of uw woning geschikt is voor zonnepanelen.

Als uw woning geschikt is doet Nooter u direct een aanbieding. In die brief staan de kosten en mogelijke opbrengsten.

Woont u in een flatgebouw? Helaas, dan plaatsen wij geen zonnepanelen.

Hoe kan ik zien wat ik bespaar met zonnepanelen?

In de meterkast wordt tijdens de installatie een slimme meter geplaatst. Deze meter geeft aan hoeveel energie er is teruggeleverd. De totale opbrengst ziet u op de omvormer.

In de folder Stralend wonen vindt u meer informatie.

Moet ik aan mijn energieleverancier doorgeven dat ik zonnepanelen krijg?

Nee, dat hoeft u niet door te geven. Als u zonnepanelen van ons krijgt, dan regelt de firma Nooter dit met uw energieleverancier. 

Hebben de zonnepanelen invloed op de kosten van het vastrecht die mijn energieleverancier in rekening brengt?

Nee, dat is niet het geval. Het vastrecht is een vast administratiebedrag dat uw energiemaatschappij in rekening brengt. Omdat u door de zonnepanelen minder energie gaat afnemen, raden wij u aan een energiemaatschappij te kiezen die een laag vastrecht berekent.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt als ze vuil zijn?

Nee, wij maken de zonnepanelen niet schoon. De panelen hebben een zelfreinigende laag. Bij een flinke regenbui spoelen ze vanzelf weer schoon.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Woont u in een flat? Dan kunt u helaas geen zonnepanelen aanvragen. Woont u in een eengezinswoning? Dan beoordelen de firma Nooter en wij of uw woning geschikt is. We kijken naar de ligging van uw woning en de kwaliteit van het dak. En we kijken of er op korte termijn onderhoud aan uw woning gedaan moet worden.

Wat is salderen?

Zonnepanelen wekken altijd stroom op als er voldoende zonlicht is. Als u op dat moment stroom verbruikt, gebruikt u de zonnestroom direct.

Er zijn ook momenten dat u geen of minder stroom verbruikt. De zonnestroom wordt dan terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Ook zullen er momenten zijn dat u wel stroom verbruikt, maar de de zonnepanelen geen of weinig stroom opwekken. De stroom koopt u dan van uw energieleverancier.

Aan het eind van het jaar mag u de teruggeleverde stroom verrekenen met de stroom die u van uw energieleverancier hebt ingekocht. Die verrekening heet salderen.

 Meer informatie over de salderingsregeling leest u op de website van Essent.

Ik heb een klein huishouden en gebruik weinig stroom. Zijn zonnepanelen geschikt voor mij?

Als u meer dan 1600 kWh per jaar verbruikt kunt u voor zonnepanelen kiezen. Als u minder verbruikt heeft u er weinig voordeel van. 

De zonnepanelen op het dak werken niet (goed). Wat moet ik doen?

U kunt met ons bellen 038 851 02 00 of mailen naar info@deltawonen.nl. Wij zoeken dan uit wat er aan de hand is. Als het nodig is bellen wij met de leverancier. U krijgt van de leverancier of ons een telefoontje binnen 5 werkdagen.

Stijgt de bijdrage voor de zonnepanelen mee met de huuraanpassing?

Nee, de bijdrage stijgt niet mee met de huuraanpassing. Wel kan het bedrag jaarlijks bijgesteld worden met de inflatie. Die is meestal tussen 1% en 2% per jaar.

Wij houden toezicht en verzorgen het onderhoud en reparaties. De kosten hiervoor zitten in de bijdrage. Het is de verwachting dat die kosten in de toekomst minimaal met de inflatie zullen stijgen. Om een goede werking in de toekomst te garanderen kan het nodig zijn de bijdrage met de inflatie te verhogen.

Als de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd, dan gebeurt dat aan het begin van elk jaar. U ontvangt daarvan vooraf bericht. De bijdrage zal nooit met meer dan de inflatie worden bijgesteld.

Wie moet de zonnepanelen aanmelden bij Enexis?

Dat moet u zelf doen. Wij kunnen dat niet voor u doen. 

Weet u het aantal panelen en/of de WattPiek niet? Dan kunt u die bij ons opvragen.

Is in de winter de opbrengst van de zonnepanelen negatief?

Nee, de opbrengst is nooit negatief. In de winter wekken de panelen minder op. Dit wordt tijdens de zomer weer ruimschoots goedgemaakt.

De installatie van de zonnepanelen maakt geluid. Klopt dat wel?

Ja, dat klopt. Per type kan het een verschillende geluid zijn. Het kan zoemen, snerpen of het geluid van een draaiende ventilator zijn.

’s Ochtends en na een grote wolk kan er een tikkend geluid zijn.

De geluiden zijn per type zonnepanelen verschillend. Ook de omgeving waar de omvormer hangt is bepalend. Hoe warmer de plek, hoe meer geluid (er wordt dan meer gekoeld).

Waar vind ik de EAN-codes voor de energiemonitoring van Zonnepanelen?

U kunt die vinden op de website www.eancodeboek.nl. Vul de postcode en het huisnummer in. Scroll naar beneden, daar staat de code.

Hoe log ik in bij de app voor mijn zonnepanelen?

U gaat hiervoor naar de website Slimmemeterportal. Nooter heeft voor u een account gemaakt. U krijgt de inloggegevens van Nooter ongeveer 1 week na de installatie van de zonnepannelen.

Bent u de inloggegevens kwijt of heeft u ze niet ontvangen? Neem dan contact op met Nooter.

Waarom heeft Nooter toegang tot de app van de zonnepanelen?

Nooter kan met toegang tot de app uw zonnepanelen monitoren. Dit betekent dat zij een signaal krijgen als de zonnepanelen niet goed werken.

U moet daar wel schriftelijke toestemming voor geven. Doet u dat niet? Dan kunt u helaas geen vergoeding krijgen als uw panelen niet werken.

Er liggen zonnepanelen op mijn woning. Ik wil graag meer panelen, kan dat?

Helaas, dat is niet mogelijk.

Bij uitbreiding is de omvormer niet meer bruikbaar. Daardoor moet er een extra nieuwe installatie aangebracht worden. Dat is te kostbaar. 

Alleen als de omvormer vervangen moet worden kunt u een aanvraag voor extra panelen doen.

Meer vragen (13)