Zonnepanelen

Met zonnepanelen op uw dak kunt u op een milieuvriendelijke en voordelige manier uw eigen stroom opwekken. Dat is goed voor het milieu en voor uw eigen portemonnee. Wij bieden u de mogelijkheid om zonnepanelen op uw woning te laten plaatsen. Helaas is dat voor flats nog niet mogelijk.

Hoe zit het met terugleverkosten? Lees hier meer.

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik wil zonnepanelen op mijn woning, hoe regel ik dat?

Algemeen

Bel of mail ons. Wij zorgen er dan voor dat de firma Nooter of Dijkman B.V. contact met u opneemt. Zij kijken of uw woning geschikt is voor zonnepanelen.

Als uw woning geschikt is, krijgt u direct een aanbieding. In die brief staan de kosten en mogelijke opbrengsten.

Woont u in een flatgebouw? Helaas, dan plaatsen wij geen zonnepanelen.

Mag ik zelf zonnepanelen op mijn woning plaatsen?

Algemeen

Nee, daarvoor krijgt u geen toestemming. Wel kunt u een aanvraag voor plaatsing via ons doen. U kunt met ons bellen op 038 851 02 00 of mailen naar info@deltawonen.nl.

De zonnepanelen op het dak werken niet (goed). Wat moet ik doen?

Algemeen

U kunt met ons bellen 038 851 02 00 of mailen naar info@deltawonen.nl. Wij zoeken dan uit wat er aan de hand is. Als het nodig is bellen wij met de leverancier. U krijgt van de leverancier of ons een telefoontje binnen 5 werkdagen.

Hoe kan ik zien wat ik bespaar met zonnepanelen?

Algemeen

Dit kan u zien door de slimme meter in uw meterkast. Deze geeft inzicht in uw verbruik en teruglevering door de zonnepanelen. Heeft u nog geen slimme meter? Dan kunt u dit aanvragen bij Enexis. Meer informatie hierover vindt u in de folder Stralend Wonen.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Algemeen

Woont u in een flat? Dan kunt u helaas geen zonnepanelen aanvragen. Woont u in een eengezinswoning? Dan beoordelen de firma Nooter en wij of uw woning geschikt is. We kijken naar de ligging van uw woning en de kwaliteit van het dak. En we kijken of er op korte termijn onderhoud aan uw woning gedaan moet worden.

Wie moet de zonnepanelen aanmelden bij Enexis?

Algemeen

De fa. Nooter regelt het aanmelden bij uw netbeheerder Enexis.

U moet de zonnepanelen zelf bij uw eigen energieleverancier melden.

Weet u het aantal panelen en/of de WattPiek niet? Dan kunt u die bij ons opvragen.

Worden de zonnepanelen door jullie schoongemaakt als ze vuil zijn?

Algemeen

Nee, wij maken de zonnepanelen niet schoon. De panelen hebben een zelfreinigende laag. Bij een flinke regenbui spoelen ze vanzelf weer schoon.

Hebben de zonnepanelen invloed op de kosten van het vastrecht die mijn energieleverancier in rekening brengt?

Algemeen

Nee, dat is niet het geval. Het vastrecht is een vast administratiebedrag dat uw energiemaatschappij in rekening brengt. Omdat u door de zonnepanelen minder energie gaat afnemen, raden wij u aan een energiemaatschappij te kiezen die een laag vastrecht berekent.

Ik heb een klein huishouden en gebruik weinig stroom. Zijn zonnepanelen geschikt voor mij?

Algemeen

Als u meer dan 1600 kWh per jaar verbruikt kunt u voor zonnepanelen kiezen. Als u minder verbruikt heeft u er weinig voordeel van. 

Stijgt de bijdrage voor de zonnepanelen mee met de huuraanpassing?

Algemeen

Nee, de bijdrage stijgt niet mee met de huuraanpassing. Wel kan het bedrag jaarlijks bijgesteld worden met de inflatie. Die is meestal tussen 1% en 2% per jaar.

Wij houden toezicht en verzorgen het onderhoud en reparaties. De kosten hiervoor zitten in de bijdrage. Het is de verwachting dat die kosten in de toekomst minimaal met de inflatie zullen stijgen. Om een goede werking in de toekomst te garanderen kan het nodig zijn de bijdrage met de inflatie te verhogen.

Als de inflatiecorrectie wordt doorgevoerd, dan gebeurt dat aan het begin van elk jaar. U ontvangt daarvan vooraf bericht. De bijdrage zal nooit met meer dan de inflatie worden bijgesteld.

De installatie van de zonnepanelen maakt geluid. Klopt dat wel?

Algemeen

Ja, dat klopt. Per type kan het een verschillende geluid zijn. Het kan zoemen, snerpen of het geluid van een draaiende ventilator zijn.

’s Ochtends en na een grote wolk kan er een tikkend geluid zijn.

De geluiden zijn per type zonnepanelen verschillend. Ook de omgeving waar de omvormer hangt is bepalend. Hoe warmer de plek, hoe meer geluid (er wordt dan meer gekoeld).

Wat is salderen?

Algemeen

Zonnepanelen wekken altijd stroom op als er voldoende zonlicht is. Als u op dat moment stroom verbruikt, gebruikt u de zonnestroom direct.

Er zijn ook momenten dat u geen of minder stroom verbruikt. De zonnestroom wordt dan terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Ook zullen er momenten zijn dat u wel stroom verbruikt, maar de de zonnepanelen geen of weinig stroom opwekken. De stroom koopt u dan van uw energieleverancier.

Aan het eind van het jaar mag u de teruggeleverde stroom verrekenen met de stroom die u van uw energieleverancier hebt ingekocht. Die verrekening heet salderen.

 Meer informatie over de salderingsregeling leest u op de website van Essent.

Hoe log ik in bij de app voor mijn zonnepanelen?

Algemeen

U gaat hiervoor naar de website Slimmemeterportal. Nooter heeft voor u een account gemaakt. U krijgt de inloggegevens van Nooter ongeveer 1 week na de installatie van de zonnepannelen.

Bent u de inloggegevens kwijt of heeft u ze niet ontvangen? Neem dan contact op met Nooter.

Ik krijg zonnepanelen, wanneer worden deze geplaatst?

Algemeen

Het plaatsen van zonnepanelen duurt langer dan normaal. Dit komt door het hoge aantal aanvragen. Wij informeren u zodra wij weten wanneer de zonnepanelen geplaatst worden.

Is in de winter de opbrengst van de zonnepanelen negatief?

Algemeen

Nee, de opbrengst is nooit negatief. In de winter wekken de panelen minder op. Dit wordt tijdens de zomer weer ruimschoots goedgemaakt.

Waar vind ik de EAN-codes voor de energiemonitoring van Zonnepanelen?

Algemeen

U kunt die vinden op de website www.eancodeboek.nl. Vul de postcode en het huisnummer in. Scroll naar beneden, daar staat de code.

Waarom heeft Nooter toegang tot de app van de zonnepanelen?

Algemeen

Nooter kan met toegang tot de app uw zonnepanelen monitoren. Dit betekent dat zij een signaal krijgen als de zonnepanelen niet goed werken.

U moet daar wel schriftelijke toestemming voor geven. Doet u dat niet? Dan kunt u helaas geen vergoeding krijgen als uw panelen niet werken.

Er liggen zonnepanelen op mijn woning. Ik wil graag meer panelen, kan dat?

Algemeen

Helaas, dat is niet mogelijk.

Bij uitbreiding is de omvormer niet meer bruikbaar. Daardoor moet er een extra nieuwe installatie aangebracht worden. Dat is te kostbaar. 

Alleen als de omvormer vervangen moet worden kunt u een aanvraag voor extra panelen doen.

Ik heb zonnepanelen. Moet ik ze controleren?

Algemeen

Het is verstandig om elke 2 weken te kijken of de zonnepanelen werken en energie leveren. Dit is eenvoudig te zien bij de omvormer of via een app op uw telefoon/laptop. 
Regelmatige controle voorkomt dat er (lang) te weinig energie wordt opgewekt. Dit is niet verplicht maar u bent zelf verantwoordelijk voor gemiste opbrengst.

Mijn zonnepanelen werken niet door onderhoudswerkzaamheden. Moet ik wel servicekosten betalen?

Algemeen

Werken de zonnepanelen voor langere tijd niet door een onderhoudsproject? Dan vergoeden wij de servicekosten voor de periode waarin de zonnepanelen geen stroom leveren. 

Er is een dakpan kapot door het leggen van zonnepanelen. Wat nu?

Algemeen

Neem contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat het installatiebedrijf die de zonnepanelen heeft gelegd de dakpan vervangt.