Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak, tuinonderhoud en glasfonds. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u meer dan in een eengezinswoning. Het bedrag dat u betaalt is (voor een deel) een voorschotbedrag. Er zijn ook servicekosten die niet verrekend worden.

Veel gevraagd over Servicekosten

Wat is het verschil tussen verrekenbare- en niet verrekenbare servicekosten?

Algemeen

Niet-verrekenbare servicekosten zijn diensten zoals het glasfonds, zonnepanelen en het Servicefonds Kleine Herstellingen:

  • u betaalt per maand een vast bedrag.
  • dit bedrag wordt niet afgerekend via de ‘afrekening servicekosten’.

Verrekenbare servicekosten zijn leveringen voor verwarming, water of elektra voor algemene ruimtes. Ook diensten zoals schoonmaak, tuinonderhoud of de complexbeheerder vallen daar bijvoorbeeld onder:

  • u betaalt per maand een voorschot.
  • aan het eind van het jaar berekenen wij of er teveel of te weinig betaald is. Dit doen wij op basis van de echte kosten. Dit wordt jaarlijks voor 1 juli met u afgerekend via de ‘afrekening servicekosten’

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Algemeen

Voor de verdeling van de servicekosten volgen we het beleid servicekosten van de huurcommissie. Informatie vindt u op de website van de Huurcommissie.

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

Dat staat in de huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief 'aanzegging huurverhoging'. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei.

Worden de ramen van mijn woning door jullie gewassen?

Algemeen

Wij wassen de ramen als u daarvoor betaalt via de servicekosten. U kunt dit nakijken in uw huurovereenkomst.

Betaalt u er niet voor? Dan moet u dit zelf doen.

Waarom is er verschil in kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimtes?

Algemeen

Woont u in een woongebouw met lift? Dan betalen de huurders op de begane grond niet mee voor de lift. Zij betalen dus minder voor stroomverbruik. 

Zit er een parkeergarage onder het gebouw? Dan betaalt iedereen evenveel.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

Algemeen

Voorbeelden van servicekosten zijn: stroom/elektra voor algemene ruimtes en lift, schoonmaakkosten en groenonderhoud.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Dalen of stijgen de servicekosten voor uw woning of woongebouw? Dan passen wij het voorschotbedrag 1 keer per jaar aan op 1 juli. Het nieuwe voorschotbedrag staat in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. Deze ontvangt u voor 1 mei.

Waarom betaal ik voor stroomverbruik? Ik betaal zelf ook een energieleverancier.

Algemeen

Stroomverbruik dat u via de servicekosten betaalt, is voor verbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld verlichting van portiek, galerijen en bergingen en stroomverbruik van liften.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen?

Algemeen

De totale servicekosten worden verdeeld over alle woningen in het gebouw. De kosten van leegstaande woningen betalen wij.

Wij maken ons trappenhuis zelf schoon. Kunnen jullie dat voor ons regelen?

Algemeen

Dat kan, maar voorwaarde is wel dat 70 procent van alle huurders van uw woongebouw dat ook wil. Als wij de schoonmaak regelen, dan gaat u daarvoor betalen via de servicekosten.

Belt u ons voor informatie, dan berekenen wij het maandelijks bedrag voor u. Ook vragen wij uw medehuurders of zij belangstelling hebben.

Ik heb een probleem met de ontvangst van de televisie. Wat kan ik doen?

Algemeen

Meestal is de verbinding de oorzaak. Neem contact op met uw provider (bijvoorbeeld Ziggo, Tele2) om het probleem te bespreken.

Weet u zeker dat de kabel voor de meter in de woning de oorzaak is? En is uw woning gebouwd voor 2013? Dan kunt u ons mailen of bellen. In woningen die na 2013 opgeleverd zijn is de kabel niet door ons aangelegd. U bent dan zelf verantwoordelijk voor de oplossing.

Op 12 januari 2021 is ZIGGO gestopt met het analoge signaal. U kunt alleen nog digitaal kijken. Wij kunnen u hierbij niet helpen, neem contact op met ZIGGO.