Verbruikskosten

In een aantal woongebouwen is de verwarming/elektriciteit/water centraal geregeld. Dit betekent dat u niet zelf een leverancier kunt kiezen.

Veel gevraagd over Verbruikskosten

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming. Krijg ik een vergoeding van de Overheid?

Algemeen

Betaalde u tot 1-1-2023 uw voorschot voor verwarming aan Unica?
U komt in aanmerking voor een vergoeding van de Overheid. Wij hebben deze vergoeding ontvangen van de Belastingdienst. De vergoeding brengen wij in mindering op de afrekening servicekosten van 2023. U krijgt deze in 2024.
Let op: deze vergoeding is afhankelijk van uw verbruik. Heeft u in 2023 veel gas verbruikt? Dan krijgt u meer vergoeding, dan als u minder gas heeft verbruikt. Zo heeft Rijkoverheid de regeling van de tegemoetkoming blokaansluiting bedacht. Dit is afgestemd met de Woonbond.

Betaalt u uw voorschot voor verwarming altijd al aan ons?
Wij hebben voor u een energiecontract afgesloten met tarieven die lager zijn dan het bodemtarief voor gas. Het tarief wat u betaalt voor gas is dus erg laag. Daarom is tegemoetkoming niet nodig

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor elektriciteit. Krijg ik een vergoeding van de Overheid?

Algemeen

U komt in aanmerking voor een vergoeding van de Overheid. Wij hebben deze vergoeding ontvangen van de Belastingdienst. De vergoeding brengen wij in mindering op de afrekening servicekosten van 2023. U krijgt deze in 2024.
Let op: deze vergoeding is afhankelijk van uw verbruik. Heeft u in 2023 veel elektriciteit verbruikt? Dan krijgt u meer vergoeding, dan als u minder elektriciteit heeft verbruikt. Zo heeft Rijkoverheid de regeling van de tegemoetkoming blokaansluiting bedacht. Dit is afgestemd met de Woonbond.

 

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming en/of elektriciteit. Hoe hoog is de energievergoeding?

Algemeen

Dit hangt er van af hoe u woont en wat uw verbruik is. De energievergoeding die wij ontvangen van de Belastingdienst brengen wij in mindering op de totale energiekosten die we hebben betaald.
Het kan dus zijn dat u minder vergoeding krijgt dan uw buurman, omdat u ook minder verbruikt en dus minder kosten betaalt.

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming. Wat zijn de energieprijzen vanaf 1 januari 2023?

Algemeen

Betaalde u tot 1-1-2023 uw voorschot aan Unica?
We hebben een variabel contract afgesloten. Dat betekent dat de hoogte van de gasprijs wisselt. We kunnen daarom niet zeggen met welk tarief de jaarafrekening 2023 wordt berekend.. Dit weten we pas na afloop van dat jaar.

Wél weten we dat het gemiddelde tarief tot nu toe rond het bodembedrag ligt die de Overheid heeft vastgesteld.

Betaalt u uw voorschot altijd al aan ons?
Wij hebben een vast contract afgesloten met lage tarieven. Deze liggen onder het bodembedrag die de Overheid heeft vastgesteld

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming en/of elektriciteit en/of water. Kan ik zelf een leverancier kiezen?

Algemeen

Nee, dit kan niet. Er is 1 aansluiting, daarom is het centraal geregeld. 

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming en/of elektriciteit en/of water. Aan wie betaal ik het voorschot?

Algemeen

U betaalt het voorschotbedrag aan ons via de servicekosten. Dit is niet altijd zo. Woont u in een VvE-complex? Dan betaalt u uw voorschot meestal via ista.

Ik maak me zorgen over het betalen van de huur. Wat kan ik doen?

Algemeen

Heeft u éénmalig problemen met het betalen van de huur? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Samen kijken we wat er mogelijk is. Een kleine achterstand is makkelijker op te lossen dan een hoge schuld.

Als u denkt dat het u niet lukt om elke maand uw huur op tijd te betalen. Neem dan contact op met één van onderstaande organisaties. Wij werken veel met hun samen. Voor meer informatie: klik op onderstaande linkjes

Gemeente Zwolle

Gemeente Kampen

Gemeente Oldebroek

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming en/of elektriciteit en/of water. Hoe kan ik mijn voorschotbedrag aanpassen?

Algemeen

U kunt hiervoor een verzoek indienen via Mijn deltaWonen. Heeft u geen Mijn deltaWonen account? Maak hier uw account aan om uw zaken snel en makkelijk te regelen.

Lukt het online echt niet? Bel dan met ons op 038 851 02 00 of stuur een mail naar info@deltawonen.nl

Wij beoordelen uw verzoek. U krijgt van ons bericht of wij akkoord gaan. Als dit zo is, hoort u ook per wanneer de aanpassing ingaat.

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming en/of elektriciteit en ik heb uitleesbare meters. Kan ik mijn verbruik in de gaten houden?

Algemeen

Heeft u op afstand uitleesbare  meters van ista? Ga dan naar de website van ista en kies voor ‘registreren als nieuwe gebruiker’. Vul daarna alle velden in om zelf een account aan te maken. Klik hier voor meer informatie.
Lukt het aanmelden niet? Neem dan contact op met de klantenservice van Ista via telefoonnummer 010 245 57 00.

Heeft u op afstand uitleesbare meters van Techem? Stuur een e-mail naar info@deltawonen.nl. Wij vragen Techem u informatie en inloggegevens toe te sturen.

Ik woon in een woongebouw met blokaansluiting voor verwarming en/of elektriciteit met meters van ista of Techem. Hoe werkt dit systeem?

Algemeen

Heeft u meters van ista? Kijkt u hier voor meer informatie.

Heeft u meters van Techem? Kijkt u hier voor meer informatie.