Zonnepanelen aanvragen in de praktijk

‘Zonnepanelen zijn milieuvriendelijk én goed voor mijn portemonnee!’

Drone beeld van een huis met zonnepanelen

Duurzaam wonen doen we samen. Daarom kan je bij deltaWonen zonnepanelen aanvragen. Maar hoe gaat dit in zijn werk? Ingrid Ramaker werkt als servicecoördinator bij Nooter Technische Installaties en vertelt hoe een aanvraag van A tot Z gaat. Ook deelt Marcel uit Wezep zijn ervaring met het aanvragen van zonnepanelen als huurder van deltaWonen.

Van aanvraag tot montage
Alle aanvragen voor zonnepanelen die bij deltaWonen binnenkomen, gaan naar Ingrid van Nooter Technische Installaties: ‘Alle aanvragen verwerk ik samen met mijn collega in ons systeem. Vervolgens maak ik een afspraak met de bewoner(s) zodat mijn technische collega Nico Huisman kan langskomen voor een opname. Hij kijkt dan naar de ligging van het dak, de mogelijkheden voor bekabeling en of er veilig gewerkt kan worden. Hoeveel zonnepanelen er komen wordt bepaald aan de hand van de energierekening. Tijdens een bezoek wordt ook meteen in kaart gebracht hoe rendabel de zonnepanelen zijn. Zo weet je precies wat zonnepanelen schelen op de energierekening.’

Met een halve dag op het dak
Als alle vragen zijn beantwoord, wordt er een montage afspraak gepland. Door de drukte kan het proces wat langer duren. Ingrid vertelt over de toenemende aanvragen: ‘We zijn hard bezig ons team uit te breiden zodat we alle aanvragen kunnen verwerken. Het proces van aanvraag tot installatie duurt maximaal een jaar.’

Het installeren en monteren van de zonnepanelen is met een halve dag geregeld. Op de dag van de afspraak komt een team van drie monteurs langs. Twee monteurs werken op het dak en één monteur doet al het binnenwerk. ‘Voor bewoners is het handig om alvast de ruimte rondom de meterkast en cv-ketel vrij te maken. Al met al liggen de zonnepanelen met een halve dag op het dak zonne-energie te verzamelen.’

Monitoren om gemiste opbrengst te voorkomen
Door in te loggen via SlimmemeterPortal kan je zien wat de zonnepanelen terugleveren. Let op: hierin is niet te zien wat de panelen opwekken. Tijdens de opname en de montage ontvang je een brief met extra informatie, ook als het gaat om veiligheid. Als de zonnepanelen niet werken krijgt Nooter daar een melding van in hun systeem. Zij ondernemen dan actie om het op te lossen. Voor meer gedetailleerde informatie kan je het Plus-abonnement nemen van SlimmemeterPortal. Met dit Plus-abonnement zie je de levering van stroom vanaf het net en de teruglevering van de zonnepanelenenergie die is opgewekt. Regelmatige controle voorkomt (langdurig) dat er te weinig energie wordt opgewekt. Dit is niet verplicht maar zonder monitoring ben je zelf verantwoordelijk bij gemiste opbrengst.

Meer weten over zonnepanelen? Lees onze antwoorden op veelgestelde vragen over zonnepanelen.

Marcel Ras voor zijn huis met zonnepanelen

Huurder Marcel Ras uit Wezep heeft zonnepanelen
Het is het voorjaar van 2021 als Marcel Ras uit Wezep de knoop doorhakt: hij wil ook zonnepanelen op het dak van zijn huurhuis en daarom neemt hij contact op met deltaWonen. Twee jaar later is Marcel nog steeds super blij met zijn besluit. Dankzij de zonnepanelen wekt hij op een milieuvriendelijke manier energie op die hij zelf in huis verbruikt. Bovendien is zijn energierekening jaarlijks ruim €500,00 lager. ‘Ik vind het top dat deltaWonen dit allemaal voor mij heeft geregeld.’

‘Een paar jaar terug koos ik er heel bewust voor om “groener” en dus duurzamer te gaan leven’, aldus onderhoudsmonteur Marcel Ras (37 jaar) uit Wezep. ‘Zo heb ik bijvoorbeeld alle gloeilampen in huis vervangen door ledlampen. En in mijn voor- en achtertuin liggen zo min mogelijk tegels, zodat het regenwater door de grond kan worden opgenomen. Daarnaast wilde ik graag zonnepanelen op mijn dak, zodat ik zelf de energie kon opwekken die ik in huis verbruik. Daarom besloot ik om deltaWonen te bellen.’

De voordelen van zonnepanelen
Nadat de receptioniste het verhaal van Marcel heeft aangehoord, zorgt ze ervoor dat Nooter Technische Installaties contact met hem opneemt. ‘Een medewerker kwam langs om te kijken of mijn woning geschikt was voor zonnepanelen en hoeveel panelen ik op het dak kwijt kon. Ik wist al dat mijn woning er geschikt voor was, want mijn buren hadden al zonnepanelen laten plaatsen. Vervolgens werden een paar maanden later de 10 panelen binnen een halve dag geplaatst en kreeg ik uitleg over de werking in de meterkast. Vanaf dat moment wekte ik duurzame energie op die ik zelf in huis ging verbruiken. Dat voelde heel goed. Bovendien hebben de zonnepanelen ook op financieel gebied een positief effect. Maandelijks betaal ik ongeveer €29,00 voor het gebruik van de zonnepanelen, dus dat komt neer op zo’n €348,00 per jaar. Maar de panelen wekken zoveel energie op, dat ik ruim €500,00 bespaar. En dat betekent dat mijn energierekening ongeveer is gehalveerd!’

deltaWonen regelt alles
Sinds de zonnepanelen op zijn dak liggen, heeft Marcel er letterlijk en figuurlijk geen omkijken meer naar. ‘Nooter houdt op afstand in de gaten of de panelen goed werken. Mocht blijken dat dit niet het geval is, dan komen ze langs om het probleem op te lossen. Dat zit allemaal bij die €29,00 euro in en dat is voor mij als huurder heel plezierig. Sowieso vind ik het top dat deltaWonen dit allemaal voor haar huurders regelt. Want hoe meer zonnepanelen er op huurwoningen komen te liggen, hoe meer baat we er als samenleving bij hebben. Ik zou het mooi vinden als deltaWonen in de toekomst ook de mogelijkheden van bijvoorbeeld waterstofpanelen en “negatieve panelen” in de gaten houdt. Maar vooralsnog ben ik al heel tevreden met mijn zonnepanelen.’

Ook geïnteresseerd in zonnepanelen?
Huur jij een woning bij deltaWonen en wil je ook zonnepanelen op je dak? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 038 851 02 00 of e-mailadres info@deltawonen.nl

Interview Marcel Ras (interview + foto) door Theo Smits